Yhdenvertaisuus ja oikeudenmukaisuus
Korotettu oppivelvollisuusikä tarkoittaa, että toisen asteen koulutus on pakollista kaikille alle 18-vuotiaille. On tärkeää, että kaikilla nuorilla on yhtäläiset mahdollisuudet koulutukseen, ja koulukyydit ovat olennainen osa tätä oikeutta erityisesti haja-asutusalueilla tai jos koulumatka on pitkä. Heinola on maa-alaltaan varsin laaja. Useinkaan Heinolan harvaanasutulta maaseudulta ei ole käytännössä toimivia joukkoliikenneyhteyksiä toisen asteen oppilaitoksiin.
Koulumatkan turvallisuus
Monilla nuorilla voi olla pitkät ja hankalat koulumatkat haja-asutusalueilta oppilaitoksiin. Koululiikenteen järjestäminen lisää opiskelijoiden turvallisuutta, sekä vähentää huoltajien vastuuta ja huolta lastensa koulumatkoista.
Opiskelukyvyn tukeminen
Hankalat koulumatkat voivat väsyttää ja haitata opiskelua, mikä saattaa heikentää oppimistuloksia. Sujuvan koululiikenteen tarjoaminen voi parantaa nuorten keskittymiskykyä ja motivaatiota opiskeluun, mikä on erityisen tärkeää siirtyessä peruskoulusta toiselle asteelle.
Sosiaalinen ja taloudellinen tasa-arvo
Kaikilla perheillä ei ole varaa tai mahdollisuutta järjestää omia kyytejä lapsilleen. Koululiikenteen tarjoaminen voi tasoittaa eroja perheiden välillä, mikä edistää sosiaalista oikeudenmukaisuutta ja taloudellista tasa-arvoa.
Lainsäädännön ja politiikan mukainen toiminta
Suomen lainsäädäntö edellyttää, että kunnat järjestävät koulukuljetukset koululaisille, jotka täyttävät tietyt ehdot. Korotettu oppivelvollisuusikä synnyttää uuden ryhmän, joka on lain mukaan ja koululaisten tavoin pakotettu kulkemaan oppilaitoksissa. Kaupungin velvollisuutena on tässä uudessa tilanteessa sopeuttaa toimintansa sitä vastaavaksi ja huolehtia tämän uuden ryhmän koulukyydeistä yhdenvertaisesti koululaisten kanssa.
Ympäristövaikutukset
Yhteiskuljetukset voivat vähentää yksityisautoilun tarvetta, mikä edistää ympäristöystävällisyyttä ja vähentää liikenteen aiheuttamia päästöjä.
Vetovoimatekijä Heinolan kaupungille
Heinolan kaupunki tarvitsee lisä elinvoimaa ja pitovoimaa. Tässä teemassa on merkityksellistä, että lapsiperheen asumiselle Heinolan haja-asutusalueilla ei muodostu estettä ainakaan siitä, että perheen toisen asteen tutkintoa suorittavalla alaikäisellä ei ole toimivaa kulkuyhteyttä oppilaitokseen.
Ehdotus: Heinolan kaupungin tulee järjestää koulukyydit alaikäisille toisen asteen opiskelijoille samoin perustein kuin peruskoululaisille.