Valikko Sulje

1. Valtuustoaloite – sukupuolten välisen oppimiseron selvittämiseksi

Tausta

Suomessa oppimisero sukupuolten välillä on OECD -maiden suurin. Ero millä tahansa Pisan mittarilla arvioituna on Suomessa siten, että pojat ovat tyttöjä jäljessä.

Tasa-arvolaissa 5§ Tasa-arvon toteuttaminen koulutuksessa ja opetuksessa todetaan viranomaisten ja koulutuksen järjestäjien sekä muiden koulutusta tai opetusta järjestävien yhteisöjen on huolehdittava siitä, että tytöillä ja pojilla sekä naisilla ja miehillä on samat mahdollisuudet koulutukseen ja ammatilliseen kehitykseen sekä että opetus, tutkimus ja oppiaineisto tukevat tämän lain tarkoituksen toteutumista. Tasa-arvoa edistetään koulutuksessa ja opetuksessa lasten ikä kehitys huomioon ottaen.

 

Tasa-arvolain 5 a § Toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi oppilaitoksissa

Koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että vuosittain laaditaan oppilaitoskohtaisesti tasa-arvosuunnitelma yhteistyössä henkilöstön ja oppilaiden tai opiskelijoiden kanssa. Suunnitelma voidaan sisällyttää osaksi opetussuunnitelmaa tai muuta oppilaitoksen suunnitelmaan.

Tasa-arvosuunnitelma tulee sisältää:

1) selvitys oppilaitoksen tasa-arvotilanteesta;

2) tarvittavat toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi;

3) arvio aikaisempaan tasa-arvosuunnitelmaan sisältyneiden toimenpiteiden toteuttamisesta ja tuloksista.

Erityistä huomiota tulee kiinnittää oppilas- tai opiskelijavalintoihin, opetuksen järjestämiseen, oppimiseroihin ja opintosuoritusten arviointiin sekä seksuaalisen häirinnän ja sukupuoleen perustuvan häirinnän ehkäisemiseen ja poistamiseen.

 

Vaikka oppimisero Suomessa sukupuolten välillä on valtavan suuri ja vaikka tasa-arvolaki velvoittaa kiinnittämään erityistä huomiota oppimiseroihin, ei mikään kaupunki Suomessa ole tiettävästi selvittänyt oman kaupungin tilannetta sukupuolten välisessä oppimiserossa. Koska tällaista kokonaiskuvaa ei millään koulutoimen vastuualueella (ainakaan julkilausuttuna) ole, puuttuu vastuunotto tilanteen vastuulliseksi hoitamiseksi lain edellyttämällä tavalla.

Ehdotus, että ensivaiheessa selvitetään, mikä on tilanne Heinolan kaupungin kouluissa sukupuolten välisen oppimiseron suhteen peruskoulun 6. ja 9. luokan oppilailla. (tässä hyödynnetään olemassa olevaa koulukohtaisesti kerättyä dataa ja tarvittaessa täydennetään sitä)

Samanaikaisesti otetaan kootusti tarkasteluun kaupungin kaikkien koulujen tasa-arvoraportit ja se, mitä niistä käy ilmi sukupuolten välisestä oppimiserosta. Samassa yhteydessä otetaan tarkasteluun myös kunkin koulun tasa-arvosuunnitelmat ja tarkastellaan, minkälaisia toimenpiteitä niissä esitetään oppimiseron kaventamiseksi. Edellä mainitusta laaditaan raportti, joka esitetään kaupunginvaltuustolle katsauksena nykytilanteesta.

Tarvittaessa käynnistetään oppimistuloksiin liittyvän tasa-arvohankkeen toinen vaihe, jonka pyrkimyksenä on sellaisten toimien käynnistäminen, joilla oppimisen saavutettavuutta ja sukupuolten välistä tasa-arvoa pyritään parantamaan.

Heinolassa 6.9.2021

Heinolan perussuomalaisten valtuustoryhmä